Willemsbrug to most w Rotterdamie w Holandii, który przecina rzekę Nieuwe Maas. Planujesz wycieczkę do Rotterdamu i chcesz zobaczyć Most Willemsbrug? W artykule znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące samego mostu i jego historii.
Ciebie to nic nie kosztuje, a ja pozyskam środki na następne artykuły. Z góry Ci dziękuję!
Most Willemsbrug obecnie
Willemsbrug jest również mostem wantowym, podobnie jak Erasmusbrug. Nie jest to jednak most zwodzony, który umożliwiałby przepływanie większych statków. Most ma 356 metrów długości i 34 metry szerokości. Willemsbrug w Rotterdamie łączy centrum miasta od strony północnej, przechodząc przez Noordereiland i Koningshavenbrug, z południową częścią miasta. Most zaprojektował architekt C. Veerling z Rotterdam Municipal Works. Co ciekawe, zastąpił on oryginalny Willemsbrug z 1878 roku, który zaprojektował architekt C.B. van der Tak. Otwarty w 1981 roku czerwony most Willems (Willemsbrug) znajduje się nad rzeką Nieuwe Maas w Rotterdamie. Nazwano go na cześć holenderskiego króla Wilhelma III Holenderskiego, podobnie jak poprzedni zielony most Willems z 1878 roku.
Pierwszy Most Willemsbrug z 1878 roku
Most, otwarty w 1878 roku, nosi imię króla Wilhelma III Holenderskiego, który położył kamień węgielny pod budowę w 1874 roku. Pierwotny most Willems autorstwa architekta C.B. van der Tak miał długość 356 metrów. Już w 1884 r. wyposażono go w szyny dla tramwaju konnego, a w 1904 r. w szyny dla tramwaju elektrycznego. Do 1942 r. most Willems był jedyną drogą łączącą północną i południową część miasta dla pieszych, rowerów, samochodów i tramwajów.
W latach 1870-1877 zbudowano most kolejowy Willems nad rzeką Nieuwe Maas. Most Willems, łączący centrum Rotterdamu z południowym brzegiem przez Noordereiland wraz z Hefbrug i Koninginnebrug nad Koningshaven, były znane jako mosty Maas. Budowa tych mostów oznaczała początek znaczącego rozwoju na lewym brzegu Maas. Willemsbrug miał wówczas 326 metrów rozpiętości i trzech dużych przęseł. Do czasu otwarcia tunelu Maas w 1941 r. było to jedyne stałe połączenie przez rzekę Maas. Most Willems został zastąpiony nowym mostem Willemsbrug w 1981 roku. Most kolejowy Willems został zburzony w 1993 roku i zastąpiony tunelem kolejowym. Podsumowując – obecnie zachowały się jedynie podpory mostu.
Most Willemsbrug z 1981 roku
Współczesny Most Willemsbrug w Rotterdamie to symetryczny stalowy most wantowy o rozpiętości 356 metrów nad rzeką Nieuwe Maas. Dwie czerwone wieże o wysokości 55 metrów są oddalone od siebie o 260 metrów. Powierzchnia drogi ma łagodny łuk i znajduje się 11,50 metrów nad poziomem morza. Most ma 34 metry szerokości i trzy pasy ruchu dla samochodów, dwa pasy ruchu dla autobusów oraz szerokie ścieżki dla rowerów i pieszych.
Spośród sześciu opcji, wybrany projekt był najbardziej opłacalny. Wyjątkowe jest to, że wjazdy i wyjazdy z Willemsbrug nie pokrywają się z mostem, ale skręcają pod kątem 90 stopni. Po stronie północnej utworzono pętlę w kierunku Maasboulevard, aby ominąć Oudehaven. Dodatkowo po stronie południowej mieszkańcy uniemożliwili przejazd w kierunku Oranjeboomstraat, obawiając się, że stanie się on miejską obwodnicą. Dodatkowo otwarcie Mostu Willemsbrug zainaugurowała 1 lipca 1981 r. królowa Beatrix wraz z obecnym królem Wilhelmem-Aleksandrem.
Autorka: Magdalena Łydka – miłośniczka podróży, szczególnie tych na Bałkany. Copywriterka specjalizująca się w tematyce podróżniczej, która pracę w korporacji zastąpiła tworzeniem stron internetowych i podróżowaniem. Na dodatek każdą wolną chwilę spędza w podróży z dobrą książką i notesem. Autorka kilku ebooków o Chorwacji, Bałkanach i Półwyspie Apenińskim. Na koniec – ulubione miejsce do pracy: wyspa Korčula w Chorwacji.